Torsk på Tallin, eller var det nu var?

Idag har man via nyhetsmedia rapporterat om att Svenska soldater under en Tysklandsresa varit på bordell och köpt sex. Under en och samma resa skall 18 män betalat för knulla.
Detta gjordes dock under deras lediga tid och i civilakläder (eller kanske utan).
Det här har ju fått både den ena och den andra att gå i taket.

Hur ska man då ställa sig till denna fråga? 

Jag ser det så här:
I Tyskland är det lagligt att betala för sex. Detta betyder att om 18 sexsvultna gossar från Svea Rike vill gå ut på stan i vilken stad i Tyskland dom nu än var i, för att klippa några bira och få lite mus för sina egna surt förvärvade pengar så kan man ju inte gärna hindra dom i dagens läge.

Varför då?
Jo, så enkelt förklarat som att det faktist är lagligt att göra detta och dom gjorde det inte under Svenska Arméns regi.

Nu vill några att man ska väcka åtal för detta då det i Sverige är olagligt att köpa sex!
Men hur fan tänker man då?

Om jag kör 150 km/h på en motorväg i Sverige, då begår jag ett lagbrott. Då får jag stå för vad jag gjort.
Men åker jag ner till Tyskland och kör i 150 km/h på Autoban så begår jag inget brott.
Jag ska ju knappast få betala böter i Sverige för att jag körde snabbare än högsta tillåtna hastighet här hemma, när jag var i Tyskland och körde.

Eller vänd på det så här:
Ska det vara lagligt för en Tysk att åka till Sverige och köpa sex bara för att det är lagligt i hans hemland?

Moral?
Här kommer en fråga som bör diskuteras mer i detta fall.
Om det är moraliskt riktigt att köpa sex i ett land bara för det är lagligt?
Detta anser ju jag vara upp till varje individ, så länge man inte bryter mot lagar och regler.
Eller att man från Svensk Millitär säger att:
"När man åker på uppdrag för Svenska Armén så ska man under hela sin vistelse, i tjänst eller som civila vara representativ för vårat land. Detta innebär att man alltid skall aggera med Svenska Améns moral och etik policy som värdegrund."

Min egen slutsats av detta:
Jag tycker det är solklart att man INTE kan dömma någon för brott för en händelse som skett i ett land där denna händelse inte är olaglig.
Dock kan jag tycka att det bör finnas en väldigt tydlig policy om hur man skall aggera och uppträda när man representerar sin arbetsgivare i andra länder. Speciellt när man representerar Sverige med hjälp av skattemedel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0